چگونه چیرگی داشته باشیم- امانت دار باشید
این جمله ساده به نظر میرسد ولی بعضی فروشندگان چیزی را به مشتری میفروشند که مشتری به آن بیچارگی ندارد! شما فرآورده یا خدمات را به نمایش بگذارید و جزئیات آن را روشنگری دهید. سپس، تصمیم را بر عهده مشتری بگذارید! همچنان برای فروش به مشتری پافشاری نکنید!
مثبت فکر کنید
به جای آنکه فکر کنید از ۱۰ نفر ۱ نفر از شما خرید میکند و سبب ایجاد افکار منفی در ذهن تان شود؛ به این فکر کنید که ۱۰ درصد از شما خرید کرده اند یا ۱۰ درصد از مشتریها از شما خرید کرده اند! اگر این گونه اندیشه کنید دیگر با شنیدن واژه “نه” مشکلی برایتان پیش نمیآید! همینگونه به خود اطمینان دهید که کلمه “بله” در گذرگاه رسیدن است.
بعضیها دوست ندارند چیزی بخرند
این کلید قضیه است! اعتراضاتی که میشنوید؛ تنها عذر خواهی ست که به شما میگوید “من هدف خرید ندارم” باید وسیلهای برای رویارویی با اعتراضات پیدا کنید.
منظور از فرشنده چیره دست چیست؟ شخصیت
شخصیت مهم ترین رکن یک فروشنده چیره دست است؛ زیرا تطابق نکویی حتی پیش از خرید با مشتری را فراهم میآورد.
با روی باز از مشتری پیشباز کنید؛ کاری کنید مشتری با شما دانستن راحتی کند؛ به طوری که حس کند شما برادر او هستید! با مشتری درست گفتگو کنید و منش او را تحلیل نمائید. این گذرگاه بهترین پیشه برای رسیدن به موفقیت است.
قدرت قانع کردن مشتری
یاد بگیرید چگونه مشتری که در مقابل شما ایستاده را قانع کنید اگر حس کردید مشتری منظور خرید را دارد فرصت را از دست ندهید و نظر خود را غالب کنید.
عواطف و احساسات
نمیتوانید چیزی را بفروشید الی زمانی که بعضی از احساسات را روی صورت خویش نداشته باشید! مراقب باشید در صورت خویش ناامیدی و یأس دیده نشود. اگر گفتگو طولانی شد و نتیجهای نداشت کماکان آرام باشید یک تبسم میتواند مشتری را دلگرمیبه خرید کند.
مهارتها
در ساحل مهارتهای بستگی باید خودباوری داشته باشید. باید توانا باشید با هر گونه مشتری وابستگی پایدار کنید بستگی با انواع مشتریها یک امتحان برای شماست. فروشنده ماهر میتواند فقط با سوال، مشتری را به هر کجا میخواهد بکشاند.
حافظه
فروشنده چیره دست هر چیزی را که در پیوستگی قبلی با مشتری داشته به یاد خواهد داشت! صحبتهای مشتری حتی اگر بی ربط باشد به شما کمک میکند که شخصیت آن را بشناسید و این طور شما میتوانید بهتر روی او تاثیر بگذارید.
وقتی کوچکترین چیزها را در وابستگی قبلی به یاد داشته باشید مشتری حس میکند برای شما اهمیت دارد.
توجه به جزئیات
بار اول چه بسا پاسخ خیلی از سؤالات تان را در مشتری میبینید: مشابه صحبت کردن، نحوه نشستن، یا گونه پوشش!
شاید یگانه از این موارد کلید فروش باشد. کوشش کنید تمام جزئیات فروش را با پروا به حرکات جسم مشتری برای او روشنگری دهید.
قدرت همدردی
نگاه اساسی برای فروشنده دو صفت است “احساس” و”همدردی” این دو صفت به شما کمک میکند حس طرف روبرو را بشناسید که با شما موافق است یا نه! همدردی به شما کمک میکند مشتری را برای خرید قانع کنید.
برای آموزش حاضر باشید
جوانی میخواهد در فروشندگی ماهر شود و تعلیم لازم را ببیند؛ بعد باید تمام جزئیات را درباره محصول بداند. حتی اگر با آزمایش کردن! تمرین کنید. گذشت موعد از شما فروشندهای چیره دست میسازد. کتاب و مجله بخوانید. این دو در تعلیم نقش مهمیدارند.
گاهی از اختناق پیشه بسیار دریافتن شکست میکنید ولی وقتی صحیح اندیشه کنید میبینید خیلی چیزها را به دست آورده اید.
به مشتری گوش دهید
باید به مشتریهای خویش گوش دهید. گاهی برخی با “سخنهای نه چندان جالب” درباره کار شما، شما را میرنجانند و بعضی بدون آزمایش محصول و اطلاعات لازم از محصول شما انتقاد میکنند؛ اما تمام این صحبتها نباید باعث شود شما به تندی با مشتری تصادف کنید! باید از صحبتهای مشتری بیابید که چه چیزی لازم دارد.
کمک کردن
بیشتر مشتریها از شما سؤالاتی را میپرسند؛ باید با صبر تمام توضیحات را بدون ناراحتی برایشان توضیح دهید فروشنده باید به مشتری کمک کند که آلت و فرآورده متناسب را خریداری کند. فروشندهی ماهر دقیقاً میداند اساس فروشندگی راستی-راستگویی و راست گویی ست.
رقابت
اگر میدانید نمیتوانید با سایرین چشم وهمچشمیکنید منطقهای را برای فروش برگزیدن کنید که رقابت در آن مختصر باشد. سعی کنید بدانید رقبا درباره شما چه میگویند! اگر میخواهید بدانید چقدر پیشرفت دارید به حرفهای رقبا درباره خود گوش دهید.
آیا از شما میترسند؟
آیا کارهایی که سپریدن میدهید برای آنها اهمیت دارد؟
همیشه حاضر باشید؛ احتمالاً بخواهند شما را شکست دهند.
۳ گونه مکالمه برای فروشندگان هستی دارد
نوع اول: با یک بار تماس دریافت و شنیدن کلمهی “نه” تماس قطع میشود .
نوع دوم: اگر دوبار تماس گرفت و واژهی نه را شنید؛ از برقراری تماس مجدد ناامید شده و سایر بستگی برقرار نمیکند.
نوع سوم: سه بار تماس میگیرد و کلمه نه را میشنود. ولی ناامید نمیشود! هر چند وقت یک بار دوباره امتحان میکند. ۸۵ درصد از فروشندگان کامیاب این پیشه را سپریدن میدهند. بستگی با مشتری کسب موفقیت را به به اتفاق داشته و پیوستگی ابدیت جذب مشتری را به همراه دارد.